Alimentador RSS

Els alumnes de 1r d’ESO participen en grups de treball al laboratori organitzats pels alumnes de 1r de Batxillerat

En el marc de la Setmana de la Ciència, els alumnes de 1r d’ESO varen gaudir d’una sessió al laboratori, organitzada pels alumnes de 1r de Batxillerat i supervisada pels professors del departament de ciències naturals. En aquesta sessió, els alumnes s’organitzaven en equips i participaven en tres experiments explicats pels alumnes grans, sempre respectant les mesures de seguretat imprescindibles.

Els tres experiments que es varen realitzar varen treballar tres conceptes diferents de ciències: els pH, les densitats i les reaccions. Per a visualitzar el concepte del pH, es fa reaccionar la clara d’un ou amb l’àcid que conté el suc de la col lombarda, aconseguint que es torni d’un sorprenent color verd. Per visualitzar les densitats, es preparen dissolucions en concentracions diferents d’aigua i sucre i es tenyeixen amb colorants alimentaris. Es van dipositant a un tub d’assaig per ordre de densitat i, si es fa tot el procés amb compte, al final la superposició de capes tintades ofereix un curiós resultat. Per últim, el darrer experiment ofereix la possibilitat de veure com l’aspecte d’unes monedes varia fins a semblar que es transformin en monedes d’0r i plata.

Aquest és el punt de vista de l’experiència, vista des dels ulls d’en Diego Alonso Giménez, alumne de 1r d’ESO: “Al entrar al laboratori, els nens i nenes de primer d’ESO, ens vam trobar l’alumnat  de Batxillerat repartit per les taules de l’aula. A cada grup, ens van ensenyar tres experiments amb diferents materials: monedes, aigua i sucre, i un ou ferrat.  El que, a primer cop d’ull, més ens va sobtar va ser l’experiment en que la clara d’un ou ferrat canviava de blanc a verd gràcies a la col lombarda. Però quan ens vam acostar a la taula del final, vam presenciar com una moneda de coure sense valor canviava a color daurat i platejat per un procés d’electròlisi.”

L’avantatge dels combinar grups de treball d’alumnes de nivells diferents ofereix un munt d’avantatges educatius tan pels grans que aprenen a organitzar-se i a responsabilitzar-se dels detalls d’una experiència educativa, com pels petits, que aprenen sota la tutela dels alumnes més grans com cal actuar amb seguretat en un laboratori a part dels continguts experimentats. L’oportunitat que aquesta pràctica internivells que ofereix en motiu de la Setmana de la Ciència és, doncs, una gran experiència per a tots els participants.

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: